Jumaat, 7 Ogos 2009

TIDAK TERPADAM FAKTA SEJARAH.....

Kelmarin, 6hb. Ogos 2009, Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah, semasa bertitah di Seminar Antarabangsa Legasi Pemikiran Syed Hussain Alatas di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur telah menyentuh tentang 7 WASIAT RAJA MELAYU yang ditandatangani Raja-raja Melayu ketika pembentukan Perlembagaan Persekutuan 1957 di King`s House (kini dikenali sebagai Crcosa Seri negara) pada 5 Ogos 1957. Raja Nazrin bertitah, saya percaya adalah atas rasa kebimbangannya yang amat sangat dengan kegawatan politik semasa dimana bukan Melayu, khususnya pembangkang sudah sampai ke tahap yang membimbangkan kerna mencabar perkara-perkara yang telkah dipersetujui bersama oleh semua kaum semasa mencapai kemerdekaan. Apatah lagi, keceluparan mulut ektremis Cina pembangkang ini pula didokong oleh pemimpin Melayu pembangkang yang sudah sampai ke tahap amat kemaruk untuk berkuasa.......waima dengan apa carapun.....walaupun terpaksa menghancurkan pemerintahan yang didokong oleh Melayu...hatta menghancurkan Melayu selama-lamanya........cita-cita untuk berkuasa harus diteruskan........

Atas sebab itu, saya percaya, Raja Muda Perak terpaksa mencemar duli menyampaikan titah sedemikian rupa. Saya catitkan semula di sini 7 wasiat Raja-Raja Melayu untuk di kaji, di teliti, dihurai dan digunakan oleh orang Melayu yang taat setia kepada bangsanya........seperti yang disiarkan dalam akhbar hari ini 7hb. Ogos 2009 seperti berikut;

"Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami tujuh perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman dan damai dan selamat sejahtera."
TUJUH PERKARA ITU ADALAH:

Pertama

Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA)

Kedua

Kami istiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu istihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.

Ketiga

Bagi melindungi kamu dan bagi melindungi anak cucu kami serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.

Keempat

Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini.

Kelima

Kami istiharkan ISLAM adalah agama Persekutuan

Keenam

Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU

Ketujuh

Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja--Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Tiada ulasan: