Rabu, 18 Februari 2009

ELIZABETH WONG DAN NIZAR JAMALUDIN

Dalam tempoh masa yang terdekat ini, kita dikejutkan oleh dua peristiwa yang begitu memeranjatkan semua pihak, samada penyokong kerajaan atau pembangkang dan diikuti dengan minat yang tinggi oleh semua masyarakat antarabangsa menerusi kecanggihan siber dan teknologi terkini. Nizar.......mantan Menteri besar perak yang dah tak ada kuasa, tak ada gaji, semua kemudahan ditarikh balik berikutan titah SPB Sultan Perak, tetapi mengakui dirinya masih Menteri besar yang sah. Agaknya, dia fikir diri dia sendiri boleh melantik atau melucutkan jawatan dirinya sendiri. Ramai teman bertemu rakan-rakan samada menyokong kerajaan atau sebaliknya membuat kesimpulan tak enak terhadap mantan MB teman ni yang Nizar ni dah sasau atau bingung atau gila talak atau apa-apa lagi yang negatif sifatnya. Dah lah awak tu dilantik dahulunya dilantik oleh Raja dan sekarang dilucutkan oleh Raja juga......dah tu pulak dengan megah, bongkak, angkuh dan sombongnya memanggil media untuk memaklumkan bahawa......`patik memohon untuk derhaka!`...........alahai.........cerdik ke tak cerdik Nizar ni.dan akhirnya DIKETAWAKAN oleh semua orang yang membicarakan tentangnya. Dah tu.........lihatlah juga minggu lepas, dengan bongkak dan sombongnya hadir di Mahkamah Tinggi untuk menyaman Meteri Besar baru dan barisan Exconya........tapi malangnya, tak kelihatan pemimpin-pemimpin tertinggi parti PAS mengiringi dan menyokongnya. yang ada hanyalah pemimpin-pemimpin DAP dan sebahagian kecil penyokong-penyokong PKR yang tak siapapun kenal. Malang sungguh Nizar.............peristiwa ini meperlihatkan bahawa Nizar keseorangan...teman tidurnya ialah pemimpin-pemimpin DAP yang mempergunakannya untuk mengganggu gugat ketenteraman dan kesejahteraan yang mulai terasa di negeri Perak.

Allah Maha Berkuasa..............seangkuh manapun Nizar yang dibelakangnya pemimpin DAP..akhirnya Allah tetapkan ianya tersungkur seperti nangka busuk yang jatuh ke tanah........bedebukkk...........sakitnya rasa. Namun saya percaya.............Nizar akhirnya akan dilupakan dan Allah akan membantu untuk memastikan pihak Mahkamah membuat keputusan yang betul. Pihak media akan tidak berminat lagi dengan Nizar dan akhirnya Nizar akan hilang atau sesekali kelibatnya keluar di media.


Setelah reda sedikit pasal Nizar dan mediapundah mula berkurangan menyiarkan berita mengenainya...........negara dikejutkan pula oleh berita gambar bogel Elizabeth Wong, exco pembangkang negeri Selangor yang juga ADUN Bukit Lanjan telah tersebar di internet dan menerusi sms. Semua orang terlopong.........dan bila tersedar dari terlopong, terus bertindak agresif untuk berebut-rebut mendapatkan gambar bogel Elizabeth Wong. Beliau sekarang mengatasi pupulariti artis terkenal tanah air kerana semua orang berebut-rebut mencarinya............err.......maksud saya mencari gambar bogel Elizabeth Wong. Soalan mengenai bagaimana gambar itu bocor kepada media dan tersebar di internet dan sms tidak lagi penting untuk diketahui..........biar pihak polis yang mencari puncanya. Tapi malangnya......setelah berita itu tersiar, diinternet gambar itu telah diblok dan tidak dapat lagi diperolehi. Tapi teman percaya tentu ramai yang telah berjaya sebelum ini mendapatkannya dan sekarang menjadi koleksi peribadi masing-masing.

Insiden ini menyedarkan kita bahawa kalau nak menjadi orang politik, segala-galanya mengenai diri sendiri mestilah positif termasuk mengenai moral dan integriti. Ini kerana, soal moral bukan hanya penting bagi rakyat yang beragama Islam sahaja, malahan moral yang tidak baik tetap tidak elok bagi agama-agama lain. Pemimpin.......apatah lagi kalau menjadi ahli Parlimen atau ADUN adalah pemimpin yang akan menjadi contoh dan tauladan kepada rakyat. Justeru itu, tentu kita tidak mau moral buruk seperti ini dianggap perkara biasa kepada masyrakat dan akhirnya menjadi ikutan dan tauladan kepada remaja dan masyrakat. Rakyat Malaysia juga harus mengambil iktibar mengenai isu ini untuk menilai sebaik-baiknya bahawa pemimpin yang bagaimana yang kita perlukan untuk menganggotai pemerintahan negara samada di pusat ataupun peringkat negeri.

Bagi teman..........apabila melihat sidang akhbar Elizabeth Wong yang menyatakan bahawa beliau tidak malu dengan apa yang beliau akui lakukan............teman agak bersetuju juga dengan Elizabeth! Berbogel tu dah membuat lebih daripada itu adalah sudah jadi PERKARA BIASA pada dia agaknya...............so.......alah bisa tegal biasa......apalah nak dimalukan! Macam orang minum arak, kalau tak biasa..........agak malu dilihat orang. Tapi, kalau dah lali, dah biasa, dah jadi tabiat..........tak kan ada lagi rasa malu di hati. Begitulah agaknya Elizabeth............yang mengakui depan media bahawa beliau tak malu dengan gambar bogelnya. Tapi.......yang teman rasa MALU BESO........ialah terhadap sikap beberapa orang AP/ADUN pembangkang berbangsa Melayu, bertudung dan beragama Islam yang kelihatan tindakbalas dan responnya bila ditanya media seolah-olah memberi restu terhadap perilaku Elizabeth Wong. Pemimpin pembangkang yang bukan Islam yang hadir sama di situ tidak pula begitu. Meluat beno teman tengok pemimpin Melayu, bertudung, beragama Islam ni yang menitiskan air mata dan berpeluk-peluk dengan Elizabeth Wong...........................entahla..........apa nak jadi dengan pemimpin bangsa Melayu, wnita berudung dan beragama Islam ni..........................

2 ulasan:

Hattarobiki berkata...

Aii dah dapat menantu, tak update blog?

hattarobiki berkata...

ai, tak update blog ke?